Tips för din marknadsföring

18.12.2014 23:03

Vi har läst en bok och tror att det som står där, kan vara värt att veta, för dig som driver eller ska starta företag. I följande artikel delar vi därför med oss av lite matnyttigheter gällande marknadsföring.

 

 

"Marknadsföringen ska vara inriktad på att förverkliga affärsidén"
Om du inte är på det klara med den grundläggande idén, tar du en risk och kommer förmodligen att slösa på resurser. En oklar affärsidé är ofta anledningen till att ett företag går dåligt eller i konkurs. Affärsidén bör författas kort och koncist. Det är tillräckligt med endast en eller ett par meningar.
 
Bra marknadsföring
Den bästa marknadsföringen är att vara kunnig inom sitt område. Människor anser att någon som har skrivit en bok måste vara specialist inom det området. Man kan också skriva tidningsartiklar för att visa upp sig eller sitt företag. Då bör man endast hålla sig till fakta. Om tidningen är seriös, godtar de inte reklam i artiklarna. Kundtidningar eller faktafoldrar är andra sätt man kan visa sin kunskap genom. De bör inte heller innehålla reklam, utan sådant som kunderna kan ha nytta av att läsa.
 
Kostnadseffektiv marknadsföring
Att ge ut nyhetsbrev via e-post är ett billigt sätt att marknadsföra sig på. Det kan också vara ett sätt att fördjupa kontakten med kunderna. I nyhetsbrevet, kan man förutom nyheter även bjuda på fakta, tips och råd. Nyhetsbrev och kundtidningar är en form av kundvård som bidrar till att behålla befintliga kunder. Att skaffa nya kunder kostar mycket pengar. Kundvård kan också vara att skicka presenter till kunderna eller att ha generösa villkor för byten och reklamationer. Pressmedelanden eller pressreleaser är en billig form av marknadsföring, men kan ta en hel del tid att författa. En fråga man bör ställa sig är vad som kan vara av intresse för pressen. Vad som brukar vara intressant är t.ex  om ditt företag tagit fram en helt ny och epokgörande produkt, vuxit dramatiskt, bygger nya lokaler, anställer folk, sponsrar en idrottsförening eller skänker pengar till välgörande ändamål.
 
 
 
Faktaunderlaget ovan bygger på boken "Marknadsföring för småföretag" av Björn Lundén och  Ulf Svensson. En mycket bra och lättbegriplig bok med matnyttig information.